Öppna en elektronisk cigarettaffär med eller utan franchise: tanken som kan göra en tobak

E-cigarett, vape… den elektroniska cigaretten är på alla läppar eller nästan!

Du vill öppna en e-cigarettaffär med eller utan franchise, men du vet inte var du ska börja ?

Upptäck i den här artikeln de viktigaste stegen för att skapa ditt företag. På programmet: marknadsundersökningar, val av kommersiell positionering, forskning av lokalerna, val av rättslig status, E-cigg från Ecigaretter.se bedömning av mänskliga och materiella behov, marknadsplan, skrivning av affärsplanen och sökning efter finansiering.
Genomföra marknadsundersökningar av en e-cigarettförsäljningsbutik

Det första steget att öppna en elektronisk cigarettaffär med eller utan franchise är att genomföra en marknadsundersökning för att verifiera förekomsten eller inte av en kommersiell potential för din verksamhet på nivån för det planerade implanteringsområdet, men också för att definiera din kommersiella strategi och att utvärdera din prognosomsättning.

Börja med att göra din marknadsundersökning för att vara säker på att marknaden du anger inte är mättad.

Att öppna en butik som säljer produkter och elektroniska cigaretter är att möta måttlig konkurrens genom att positionera sig på en framväxande marknad.

Detta kommer att hjälpa dig i synnerhet för att verifiera förekomsten av en affärsmöjlighet på lokal nivå. Studien av trenderna inom sektorn gör det också möjligt för dig att känna till det befintliga erbjudandet, målklienten och ekosystemet där du kommer att utvecklas (leverantörer, partners och naturligtvis dina konkurrenter).
Sektor analys för att ta temperatur

Det rekommenderas att börja marknadsundersökningen med forskning om nuvarande konsumtionsmönster och trender inom sektorn. Syftet med denna del är att hjälpa dig att förstå vilka utmaningar som kommer att ställas inför och att bestämma vilka marknadssegment som är mest lovande. För att öppna en e-cigarettbutik måste du fråga :

Vad är situationen i sektorn : är marknadstillväxten en hållbar trend ? Vilka begrepp fungerar ? De som går mindre ? Vilka är de svårigheter som oftast uppstår av säljare av e-cigaretter och produkter ? Är det bättre att öppna en elektronisk cigarettaffär med eller utan franchise ? Hur ofta köper folk i en e-cigarettaffär ? Vad är hela perioder och off perioder ? Vad är den genomsnittliga korgen per kund ? Vad är fördelningen av omsättningen mellan försäljning av e-cigaretter och försäljning av påfyllnad ?

Bedöma efterfrågan på platsnivå

Efter att ha förfinat din förståelse för sektorn är det dags att intressera sig för lokaliseringsområdets kommersiella potential.

Syftet är att bedöma storleken på den lokala marknaden och identifiera potentiella bosättningsområden.

I synnerhet måste du ställa följande frågor :

Vad är storleken på lokalbefolkningen ? Vad är andelen rökare eller människor som sannolikt kommer att köpa e-cigarettprodukter som Aromer & Essenser, Capella Aromer, Flavourart Aromer, Nikotin, Nikotin salt, Vape moddar, Mekaniska Moddar, Reglerbara moddar, Squonks, RBA Coils ? Vilka är de attraktiva platserna i staden (gågata, centrum, köpcentrum, tågstation etc.)?

Analys av tävlingen på implantationsområdets nivå

Du måste då bekanta dig med erbjudandet som redan finns på marknaden där du vill etablera dig själv :

Hur många e-cigarettaffärer är redan etablerade ? Var är de ? Vad är deras prispolitik ? Hur många anställda anställer de ? Vilken omsättning uppnår de? Är konkurrenter franchisetagare eller oberoende ? Vilken andel av försäljningen görs på internet ?

Efter att ha utfört dessa analyser bör du kunna avgöra om marknaden är tillräckligt stor för att stödja ankomsten av en ny aktör (dvs. din e-cigarettaffär), har identifierat intresseområden och har en uppfattning om de produkter som ska fungera med tanke på befolkningens egenskaper och vad dina konkurrenter redan erbjuder.

För mer information om hur du uppnår detta, se vår guide som förklarar hur du gör en marknadsundersökning.
Den franska e-cigarettmarknaden

Tobaksaffären i Frankrike ger 18,2 miljarder euro varje år. I 2017 fanns 17,2 miljoner rökare i Frankrike. Fler och fler människor bestämmer sig för att släppa den klassiska cigaretten för något nytt: den elektroniska cigaretten eller e-cigaretten. Av hälsoskäl, eller för smak, överger de nu sina cigarettpaket och deras intresse ligger på dessa framtidens verktyg.
Typologi av den elektroniska cigarettmarknaden

För närvarande finns det mellan en halv miljon och en miljon franska människor som” vape” eller e-juice, e juice, ejuice, eller e-juice, det vill säga som röker elektroniska cigaretter. Produkt-och e-cigarettförsäljningsbutiker blomstrar. Så varför inte dra nytta av vågen och öppna en e-cigarettaffär?

För Vapoteurs.net tendensen är att relativisera. År 2015 var den genomsnittliga korgen för en e-cigarettanvändare cirka 25 euro per månad. Detta är lite, när vi vet att i början av e-cigaretter, det kretsade runt 100 euro.

Det bör noteras att det finns mer än 15% av rökarna som använder e-cigaretten för att sluta röka, den franska marknaden utgör därför en betydande potential på 2,6 miljoner vapers.
Öppna en e-cigarettförsäljningsbutik: regelverket

Fler och fler regler och lagar som kan avskräcka dig från att öppna en e-cigarettaffär sätts på plats. Reglerna förbjuder inte att röka den elektroniska cigaretten på en offentlig plats i Frankrike. Det bör dock noteras att beroende på platsen är det möjligt att det är föremål för ett förbud. Till exempel, sedan 2017, har den elektroniska cigaretten förbjudits vid universitetet och på jobbet.

Detta är också fallet i kollektivtrafiken eller i vissa butiker. Dessutom förbjuder lagen formellt att nämna någon fördelaktig effekt på de använda enheterna. Även om de gällande texterna inte talar förbud mot användning av e-cigarett, bör du veta att de kan utvecklas under de kommande åren…. Följ efter !

Det bör noteras att det för denna typ av handel också kommer att vara nödvändigt att ta hänsyn till de förordningar och lagar som är specifika för denna produkt, deras möjliga utveckling, eftersom direktreklam är förbjuden när det gäller tobak och därför kan genomförandet av en marknadsplan vara mycket komplicerat.

Du kommer också att omfattas av de regler som gäller för alla inrättningar som välkomnar allmänheten, din butik måste följa tillgänglighetsstandarderna för personer med funktionshinder.

Källor: Bab, Alla Bolag, Trustpilot, Wikipedia, Försvarsmakten, Polisen, Twitter, Facebook, Instagram, Hitta, Eniro.

Scroll to top